Selecteer een pagina

Ik krijg regelmatig vragen over de kleuropbouw van een portret; welke kleuren gebruik je? waar begin je met tekenen? vandaar deze stap voor stap uitleg! In dit deel – de ondertekening en basiskleuren.

Ik zie nergens kleurnummers? Welke kleuren moet ik gebruiken?

Dat klopt, kleurgebruik is namelijk per portret verschillend. Om een idee te geven, geef ik ongeveer aan wat ik gebruik. Ik teken met verschillende soorten pastel – panpastel en potloden. Het is onmogelijk om één op één kleur advies te geven, tenzij je beschikking hebt over dezelfde kleuren.

Fase één – de schets (of lijntekening)

Ik heb hier geen foto van, maar uiteindelijk is het voor een gelijkend portret erg belangrijk dat de tekening zelf klopt. Of je dit nu uit je hoofd tekent, met een grid systeem natekent of dat je de foto uitprint en overtrekt, dat maakt niet uit. Persoonlijk teken ik zelf graag na op een goedkoop vel papier (mbv een grid) en trek ik vervolgens de lijnen over op mijn pastelmat. (de reden is dat ik niet wil gummen op pastelmat) Zoals je op de foto kunt zien, is dit niet het portret dat ik ga behandelen, maar helaas heb ik die fase niet gefotografeerd!

grid drawing
Grid tekening van ‘the night king’ – Met het voorbeeld op mobiele telefoon

Fase twee – de ondertekening

ondertekening pastel portret
De lijntekening wordt met groen licht ingekleurd.

als de schets op papier staat begin ik (afhankelijk van de huidskleur) Met een onderlaag. Bij de meeste portretten met een lichte huidskleur kies ik voor groen. (ook wel de verdaccio techniek genoemd) Groen is namelijk de tegengestelde kleur van rood, en geeft daardoor tegenwicht voor rode kleuren. doordat pastel mengt, zal de groene kleur licht zichtbaar blijven en de huid een meer realistische kleur krijgen! oefen niet teveel druk uit op de potloden. Hoe donkerder het groen, hoe moeilijker het is om weer een huidskleur te krijgen! neem verschillende kleuren voor licht en donker en probeer vooral ook vergrijsde groenkleuren voor een wat gedempt effect, of juist een blauwgroen voor een wat koelere uitstraling.

Voor donkere huiden kun je oranje/geel gebruiken, deze geven wat meer warmte – Voor een koele kleur gebruik je blauwtinten. Ook kun je kiezen voor een ondertekening in ombertinten, deze zijn wat neutraler dan groen of blauw en kunnen ook gebruikt worden om enkel schaduwen aan te geven.

Fase drie – Kleur toevoegen

opbouw portret pastel ondertekening
De diepe groeven en donkere delen krijgen een beetje kleur.

Nadat de tekening voorzien is van een licht groene onderlaag kun je wat kleur toe gaan voegen. Dit portret is van een heer op leeftijd en zoals je kunt zien zijn er al wat rimpels zichtbaar. Met Sienna of donkerrood maak ik de lijnen zichtbaar en duidelijk. ze zien er nog wat hard uit, maar dat vervaagt genoeg zodra je er weer met een andere kleur overheen gaat.

Op deze foto is het niet te zien, maar ook de diepe rimpels op het voorhoofd en de schaduwen in de nek en haarlijn wordt meegenomen in deze fase. ook gebruik ik deze fase om eventueel minder zichtbare lijnen weer wat zichtbaarder te maken en delen waar harde lijnen zijn ook aan te geven (zoals in dit geval de neus)

Fase 4 – Beginnen aan de ondertonen

Nadat je de ondertekening hebt gemaakt, kun je een begin maken met de ondertonen in de huid. in dit geval was de foto erg rood, dus op basis van andere foto’s koos ik ervoor om een iets minder rode kleur te gebruiken, maar wel de warmte in het gezicht te bewaren.

Onder de ogen is de huid vaak wat dunner, waardoor er een blauwige waas komt. in deze fase heb ik wat blauw/paars gebruikt om de ogen heen en de eerste laag kleur van de iris toegevoegd. De kleur gebruikt voor de ogen is lichtgrijs, maar door de omliggende kleuren zullen deze niet grijs, maar blauw overkomen.

opbouw pastel portret fase vier
Na het groen komt er wat rood en blauw bij het portret om diepte toe te voegen.