Selecteer een pagina

De eerste in de test is de Pastel primer van Art Spectrum. Als je nieuwsgierig bent welke andere primers er op mijn to-do list staan, kijk dan even snel hier. Ik test de aankomende weken verschillende primers op een aantal punten. Om te beginnen test ik de voor mij meest belangrijke onderdelen – gebruiksgemak en algehele performance. Lees je mee?

Gebruiksgemak

Mijn pot Primer is een beetje groot. (1 liter) – en komt van Jackson’s art UK. De reden voor deze grote pot is eigenlijk simpel; in verhouding is dit namelijk veel goedkoper dan een klein potje. Zeker als je de verzendkosten meerekent. De verpakking is nogal onhandig en nadat ik hem met een schroevendraaier en grof geweld heb open gekregen besluit ik meteen om een beetje over te gieten. Flink roeren – en dan giet ik een beetje in een schone pindakaaspot (die ik altijd voor alles bewaar). Een A3 pagina heeft maar weinig primer nodig, dus het is erg zuinig in gebruik.

De primer bestaat uit een gesso en fijne deeltjes (die zorgen voor de grip), dus goed roeren. In de grote pot is dit absoluut geen makkelijk klusje. Na een minuut of tien en een lamme arm heb ik het idee dat het wel goed is.

Aanbrengen kan volgens de gebruiksaanwijzing met een roller of een kwast. Ik had stiekem al een beetje geprobeerd met een kwast, maar daar werd ik niet blij van – dus gebruik ik een vochtige roller. Om geen primer te verspillen breng ik deze met een paletmes aan op de roller.

Aanbrengen gaat vrij makkelijk, het schuimt wat, maar na een paar keer rollen is dat weer weg. Ik breng drie lagen aan (zonder drogen tussendoor)

Droogtijd en structuur

Art spectrum colourfix primer
Structuur van het papier na de behandeling met colourfix primer

Het laagje primer droogt best wel snel. Het papier blijft echter nog wat langer vochtig. Ik had mijn papier ‘s avonds geprimed. Na een paar uur was het behoorlijk droog en heb ik het even onder een zware map gelegd om ervoor te zorgen dat het mooi glad zou blijven. De volgende dag kon ik aan de slag. De structuur is anders dan ik gewend ben van pastelmat, het voelt vrij ruw (maar niet grof). Het lijkt erop dat de structuur niet overal hetzelfde is (klik de detailfoto voor een vergroting) maar dit zorgt voor zover ik heb gemerkt niet voor een oneven werkopppervlak.

Ik had het papier vast getaped op mijn tafel. Dit werkte op zich prima, alleen was er wat primer op de schilderstape gekomen, waardoor het loshalen wat lastiger was dan ik had gehoopt.


Gebruikservaring

In deze eerste test heb ik ervoor gekozen om een portret te doen dat ik al eens eerder had getekend. De reden was dat ik veel moeite had om de laatste details nog toe te voegen. Het leek mij interessant om te zien of het nu makkelijker zou gaan. Ik koos ervoor om dit portret te maken met Panpastel en potlood. Ik vind Panpastel een fijn medium, maar op de pastelmat is het lastig uitsmeren zonder blender. Ik vond dit op dit papier helemaal niet. het gleed eroverheen en bleef ook meteen goed zitten. Uitsmeren met mijn vingers was niet te doen. Met een blender ging dit wel. Het nadeel is dat er wat meer stof vanaf komt, dus het werkt iets minder schoon dan de pastelmat.

Drawing of Hugh Laurie
Hugh Laurie almost finished portrait

Na vele lagen Panpastel tekende ik de details in een oog met Faber Castell Polychromos potloden. Dat ging makkelijk, zolang de punten mooi scherp waren. Licht over donker was geen enkel probleem… zelfs toen de structuur al een beetje was weggepoetst door de vele lagen. Om de korreligheid van het papier een beetje minder zichtbaar te maken koos ik ervoor om net als bij mijn potloodtekeningen veel druk te zetten op de laatste laag (burnishen), dat werkte goed.

In mijn potloodtekeningen werk ik ook graag met odorless mineral spirits (zest it, gamsol) om een schilderachtig effect te krijgen. Dat wilde ik ook even testen en dus heb ik het jasje enkel met polychromos gekleurd. De zest it werkte prima (alleen smeer je wat meer uit dan bij gewoon papier) en ook hier kon ik naderhand makkelijk met een wit potlood details aanbrengen. (zie foto)

Oordeel

Als ik kijk naar de criteria die ik van tevoren had opgesteld (gebruiksgemak, Multi media, flexibiliteit) dan ben ik behoorlijk tevreden over deze eerste test. Ook kun je eerst tekenen en dan de primer aanbrengen. de kleuren blijven goed zichtbaar (handig voor bijvoorbeeld een ondertekening) Over pastel heen zou ik dat niet doen. Qua papier zou ik voor het gladste papier kiezen dat je kunt vinden. Ook glas, mdf, metaal en posterboard zouden een goede ondergrond zijn, maar dat heb ik nog niet getest. Ook het kleuren van de primer heb ik nog niet getest, dit zal ik in een later stadium doen.

pluspunten
makkelijk te verwerken
goede hechting van pastel (potloden)
Sterke ondergrond die veel kan hebben
kan gebruikt worden over potlood heen
zuinig in gebruik
ondanks de ruwe structuur geen zichtbare structuur

minpunten
Als je alleen met potlood werkt moet je gebruik maken van Zest-it (OID) om een mooie dekking te krijgen
niet verkrijgbaar in NL (In de clear versie, beperkt in kleur)

Volgende primer die ik zal testen is de Schminke Pastelprimer! Tevens zal ik proberen om die ook te gebruiken voor wat tips voor het gebruik van Panpastel voor een portret!