Selecteer een pagina

In deel 1 deelde ik met jullie hoe je een ondertekening en de eerste lagen van een portret opzet. In dit tweede deel wil ik laten zien hoe ik verder ga. Omdat de foto’s zijn gemaakt voor voortgang, zijn niet alle details gefotografeerd.


Fase 5 – De huidskleur

In deel één gaf ik al aan dat ik niet zo makkelijk kan delen welke kleuren ik gebruik voor een portret. Dit varieert van huidskleuren tot paars of groen. Toch kan ik wat tips geven om de kleur zo goed mogelijk te krijgen:

eerste lagen huidskleur
Na de onderlagen en de schaduwen kun je de huid opbouwen. Je ziet hier en daar nog wat groen.
  1. zorg voor een goede foto waarbij de kleuren zijn zoals je ze wil
  2. Kijk eens goed naar de lichtste en de donkere tonen en probeer deze op een apart vel te mengen met de kleuren die je hebt. Als je dit lastig vindt kun je een app gebruiken om de exacte kleur te vinden, maar ik raad dat niet aan voor een heel portret, omdat er teveel variaties zijn in de huid en omdat je er niet van leert kijken.
  3. Voor het mengen van de lichte kleuren kun je het best eerst de onderlaag op een apart vel aanbrengen en daar overheen de kleuren die je nodig denkt te hebben.
  4. Voor een mooi resultaat begin ik meestal met de donkerste kleuren. Pastel kan makkelijk licht over donker mengen, je krijgt daardoor een mooiere kleur. Donker over licht kan ook, maar is meer een techniek die gebruikt wordt bij potlood.
  5. Bij Pastel is het niet handig om te snel details te tekenen, deze bewaar je het beste voor het einde.




Fase 6 – Haar

Ik heb een hekel aan het tekenen van haar, daarom bewaar ik het altijd tot het einde. Ik hou er rekening mee dat de kleur van de huid nog wat anders zal ogen als het haar erop zit, dus ik werk hem niet helemaal af.

Voor het haar geldt: Teken altijd in de richting van het haar. Zelfs bij de onderlagen. De onderlaag is ook hier de donkerste kleur in het haar. Je kunt het beste (net als bij de onderlaag) licht opzetten. Op die manier hou je ook in de volgende lagen genoeg grip op je papier om te kunnen toevoegen. Hier ben ik begonnen met de donkere stukken op de slapen – die verder vrij licht van kleur zijn.





de donkerste tonen van het haar zijn getekend.

Zodra de donkerste delen zijn getekend kun je met een lichter potlood de losse haren en lichte delen tekenen. Hier was ik daar al mee begonnen, zoals je ziet was de basiskleur een donkere sienna.

Als de basislaag erop staat, kun je door goed te kijken naar de referentiefoto de lichtere delen invullen. De haarlijn laat ik meestal nog wat ‘hard’ zodat ik de lijnen niet verlies die ik heb gezet om de haargrens aan te geven.









Fase 7 – Kleding en achtergrond

De kleding staat er licht op

Om maar meteen met de deur in huis te vallen over de achtergrond, het handigste is om deze van tevoren te tekenen, omdat de achtergrondkleur direct invloed heeft op de kleuren van het portret. Helaas vergeet ik dat altijd, dus moet ik het aan het einde doen. Dit is dan meestal een lichte ‘barely there’ achtergrond, zodat het de kleuren niet beinvloedt…. *note to self, eerder nadenken over de achtergond*

Qua kleding heb ik niet echt een richtlijn, ik kies er meestal voor om niet te donker op te zettten. Zeker harde donkerblauwe of zwarte kleding vind ik meestal afleiden van het gezicht. In het geval van dit portret was het jasje donkerblauw. Door licht te beginnen kon ik twee dingen bereiken: ik kon opbouwen tot ik tevreden was met de intensiteit en ik kon door kris kras te tekenen een structuur behouden, zelfs in een donkerblauw jasje.



Fase 8 – Details en afronden

het eindresultaat!

Als de kleuren van de kleding zijn zoals je wil kun je beginnen met de details, kijk goed naar de lijnen die scherper moeten zijn, naar de rimpeltjes die nog iets meer moeten uitkomen, naar de miniscule vlekjes in ogen; naar de fijne haartjes – en gebruik voor deze laatste details een scherp potlood (ik gebruik hier meestal polychromos of pablo potloden voor, omdat ze mooi over pastel gaan.

Daarna leg ik de passe partout er even overheen om te kijken of alles binnen gezichtsveld is afgewerkt. Als ik volledig tevreden ben plak ik hem vast (met schilderstape) op de passe partout. Dan kan de tekening niet meer verschuiven tijdens het inlijsten. Uiteraard voorzie ik het portret met een handtekening of initiaal – en dan is hij klaar om in te lijsten!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, mocht je nog vragen hebben, laat deze dan achter bij de reacties! W