Selecteer een pagina

… Zo kun je weer verder tekenen!

 

In deze blog schreef ik al over het nare verschijnsel dat verzadigd papier heet. Je hebt vast alle tips gelezen (en misschien geprobeerd), maar nog steeds kom je tot de conclusie dat je niets meer kwijt kunt op je papier. Voordat je uit pure frustratie je mooie werk in de vuilnisbak of het verdomhoekje gooit; pak wat te drinken, ga er even voor zitten en lees mee welke mogelijkheden je nog hebt om kleine (of grote) aanpassingen te doen.

Het uitgangspunt is deze tekening

Van een nog wat bleke en niet zo erg goede Tygo Gernandt. Toen ik hem maakte was ik eigenlijk best tevreden. Natuurlijk zag ik wel dat hij niet helemaal was zoals ik mij had voorgesteld, maar ik was er toch wel blij mee. De kleur was wat licht, de details ontbraken, de ogen waren te donker – maar het was pas mijn tweede of derde portret met kleurpotlood, dus ik liet het voor wat het was. 

Nadat hij een flinke tijd op mijn deur had gehangen vond ik echter toch dat ik er maar eens een nieuwe, frisse blik op moest werpen.

De situatie: Het portret is getekend op A3 (220 gr, Hannemuhle papier) met verschillende merken potloden (maar voornamelijk Caran d’Ache Luminance). Door de build up van de was in het potlood was het absoluut onmogelijk geworden om nog meer kleur op de tekening te krijgen. 

Hoewel ik verschillende producten heb die speciaal zijn ontwikkelt om dit probleem op te lossen (Spectrafix instagrit, Brush and pencil touch up texture en Brush and pencil textured fixative) – Zijn deze niet makkelijk in Nederland verkrijgbaar. Ik heb in Nederland nog geen product gevonden dat met hetzelfde doel op de markt is gebracht. Toch bedacht ik mij dat ik misschien wel iets in huis had, dat het proberen waard was. Jaja, daar is hij weer – de pastelprimer 😉

Eerst probeerde ik op een deel 

van de tekening of het mogelijk was op de primer aan te brengen. Het papier is immers dunner dan de aangeraden 300 grs, en eerdere pogingen om dit papier te primen mislukten. Het papier bochelde zo op dat je er niet meer op kon tekenen. Nu had ik de hoop dat het wel zou kunnen als het papier toch al verzadigd was, omdat alle lagen was het papier ook voorziet van een beschermlaag. Om zeker te zijn van mijn zaak probeerde ik eerst een klein stukje en toen ik daar geen verschil, dus gokte ik het erop. Voor deze test pakte ik de Schminke Pastelprimer, omdat deze in de eerdere test ook prettig werkte voor potlood.

 

En dit zijn mijn bevindingen!

Na twee lagen pastelprimer (en heel veel wachten tot het eindelijk droog was) kon ik eindelijk gaan testen. De ogen waren als eerste aan de beurt. Van donker grijs/ blauw naar licht grijs/blauw ging heel makkelijk. Ik zette expres wat meer druk, omdat ik wilde weten of ik ook daarna nog wat kleur toe kon voegen. Dit ging gedeeltelijk; donkerder lukte nog wel, maar lichter was eigenlijk niet echt een succes. (Dus ik besloot het er even bij te laten)

Daarna pakte ik wat andere delen aan waar ik niet genoeg kleur of details had kunnen tekenenen. Ik was echt blij verrast en na een paar uur was de tekening dan 

ook al een stuk verbeterd. Ik wist door mijn ervaring bij de ogen dat het sneller verzadigd raakt dan het papier zonder primer zou doen, maar meerdere lichte lagen waren nog goed te doen. Het hele portret kreeg meteen meer diepte en kleur. Ik was al behoorlijk tevreden en normaalgesproken was ik daarna meteen doorgegaan naar het verbeteren van het haar, maar ik wilde nog wat testen. 

Want als je met deze primer over een verzadigde tekening kunt werken, zou het dan ook mogelijk zijn om dáár weer een laag primer overheen aan te kunnen brengen om zo nog verder te kunnen werken?

De tweede laag werd de Colourfix primer.

 

Spannend! Bij de eerste laag werd de tekening beschermd door de flinke opbouw van was, maar de tweede laag potlood was veel lichter aangebracht, dus ik was wel bang dat de zojuist aangebrachte details weer zouden verdwijnen. Gedeeltelijk was dit ook zo. De donkere schaduwen werden wat zachter en door de verfroller kregen ook delen van het papier een beetje extra kleur. Toch was het verschil niet zo groot als ik had verwacht. 

En dus besloot ik (na nog meer wachten) de huidskleur wat levendiger te maken en de haren wat meer diepte te geven met pastelpotlood. Ook hier eigenlijk geen probleem. Ondanks dat ik bij deze primer maar één laag had gebruikt, kon ik makkelijk met alle merken pastelpotloden over de tekening gaan – zonder de onderliggende lagen te veranderen.  Door de verandering van de huidskleur vond ik uiteindelijk dat er weer wat diepte verloren was gegaan – Maar ach, het was een test. 

Heb je nog vragen naar aanleiding van deze test? Of heb je een andere vraag over (het gebruik van) kleurpotloden? laat ee reactie achter!

 

..Oh ja, voor de zekerheid heb ik deze strategie ook geprobeerd op een verzadigd vel Pastelmat. Dat kan ik niet aanraden. (zie de foto voor een kleine impressie.)